Bakslag

Hej alla genomnyttiga människor där ute! Jag har en fråga till er: Vad gör ni åt frukt- och grönsaksmagar? Yes, ni hörde mig. Eftersom jag dragit ned på kolhydrater så som mjukmackor, pasta, ris och potatis äter jag MYCKET frukt och grönt istället. Allt har dock en baksida och jag börjar märka nyttighetens nu. Ni där ute som har lika känsliga magar som mig kanske också märkt hur uppsvullen, bubblig och pruttig man blir av frukt och grönt. Det är varken kul för dig själv eller din omgivning... 
 

"Störst problem ger exempelvis äpplen, päron och honung.

 Det finns också frukter som innehåller större mängder glukos än andra och som därför ofta går bra att äta, exempelvis bananer och vindruvor. Många tvekar kanske också till att avstå från frukt, eftersom man då tror sig missa viktiga näringsämnen. 

– Ur näringssynpunkt kan man lika gärna äta grönsaker, som helt ersätter frukt när det till exempel gäller vitaminer, mineraler och antioxidanter. Däremot så innehåller frukt mer energi än grönsaker, vilket kan vara bra att känna till om man exempelvis tränar hårt."

Tre frukter om dagen är lagom för många. Men du som tränar kan lätt dubbla det och äta sex om dagen. För vissa är det svårsmält med fruktsocker och de kan få problem med gaser och knip. Du märker hur mycket frukt din mage mår bra av. Var lite försiktig med torkad frukt i stora mängder. Torkad frukt innehåller mycket fruktsocker, och det kan man reagera på med gaser och uppkördhet.

Efter träningen är det bra om du fyller på med frukt och gärna lite protein - som yoghurt, ett glas mjölk, keso eller en skinkmacka."

Mat som kan orsaka ...

... stopp

  • Sparris
  • Vindruvor med skal
  • Apelsin med skal
  • Skal av olika slag
  • Kärnor
  • Nötter
  • Kokos
  • Ananas
  • Broccolistjälkar
  • Gröna ärter
  • Lök
  • Majs
  • Svamp
  • Kål
  • Krabba
  • Räkor
  • Nötkött

... diarré

  • Produkter som innehåller sorbitol
  • Torkad frukt
  • Plommon
  • Vindruvor
  • Stora mängder söta frukter
  • Kaffe
  • Alkohol
  • Söta drycker som juice, saft och läsk

... gas

  • Lök
  • Kål
  • Ärter
  • Bönor
 
Artiklar från nätet. Men bilden har proffsfotografen tagit...

- Klaris


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback