LCHF och vänner

Efter en intensiv dag i Karlstad har jag och mamma anlänt hem igen och full med godis och kaffe är det inte lätt att varva ned... Så tänkte ta mig friheten att skriva lite egna tankar ang LCHF och andra dieter eftersom min otroligt udda (men roliga) mormor nu har satt igång projekt LCHF. Min och mammas kost i går kväll och idag har i princip bestått av grädde och ost. 
 
Enligt min uppfostran är dieter inte ens på världskartan. Att minimera och tänka mindre av sådant som du och din kropp mår mindre bra av, i mitt fall kolhydrater så som mjukbröd och pasta, är okej. Mamma annamar t.ex. Viktväktarnas tänk med "lagom är bäst". Jag tror inte på att endast äta fett och proteiner. Eller endast frukt och bär. Eller inget fett alls. NejNEJnej. Det finns forskare inom allt och ska man endast lyssna på dem blir man tokig! Tänk istället på vår historia. Förr i tiden åt man fett (inga lightprodukter här inte), kolhydrater och protein. Man rörde på sig dagligen och man överlevde utan massa dieter. Så varför ska vi gå emot vår natur? Vilka andra djur går på dieter? Kan du nämna någon?! 
 
Om du möjligtvis känner att det är livsnödvändigt måste du gå in fullhjärtat. Det fungerar t.ex. inte att göra som min mormor och käka bröd samtidigt som LCHF "för att det inte kan ta någon skada", potatis "för att det är så lite i gulaschsoppa" eller en semla "för att jag måste bli av med det från frysen". Nej, är du berädd att ägna hela ditt liv åt en diet måste du göra det fullhjärtat. Något jag vet att jag aldrig skulle palla och därför väljer bort. Tänk att aldrig kunna köpa en påse smågodis. Eller en normal glass ifrån glassboxen... Paaain!!
 

Nej, LCHF var inget för mig. Jobbigt att gå och känna sig "tung" hela tiden och ärligt talat saknade jag min havregrynsgröt, mina frukter och pannkakor. Imorrn blir det till att dricka mycket vatten och springa runt på jobbet.
Peace.
              Klaros
Åh, en harmlös och ovanligt fint upplagd omelett tror du. HA!, säger jag. Inombords består den av ost, bacon, grädde och smör. Sen lite grädde och smör till... Vad hände med mjölk eller vatten som utblanding?? 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback