Liiiite finare, Liiite bättre

Efter träningen i fredags kom jag hem till dukat bord och min kära far hade fått tag på "glad oxe från Uppsala". Mums säger jag bara och knappt något fett eller kolhydrater.
 4pers 
Gratäng:
2 broccolihuvuden
3 dl kelda
2 pressade vitlöksklyftor modell stora
svartpeppar
riven parmesan- och pizzaost
 
Bryt broccolin i bitar och sprid ut dem i en smörjd ungsform. Tillsätt keldan, vitlöken och pepparn. Smula över osten och sätt in i en 200 gradig ugn i ca 25 min.
 
Oxfilé tournedó:
Svartpeppar och salt
25 g smör
 
Putsa filén ordentligt dvs. ta bort alla senor mm. Skiva oxfilén i 5 cm (eller mer) tjocka skivor och peppra plus salta. Låt dem ligga en stund och bli rumstempraterade. Stek varmt i smöret, 1 min på VARJE sida (4-5 min totalt).
 
Rödvinssås:
En kvist färsk timjan
Ett lagerblad
2 charlottenlökar
6 pepparkorn
3 dl rödvin
3 dl kalvbuljongen
Nypa socker
En skvätt rödvinsvinäger
 
Koka allt förutom kalvbuljong och rödvinsvinägern tills att du får en krämig såskonsistens. Häll i kalvbuljongen och rödvinsvinägerna. Koka i yttligare 20 min eller tills den får en bra konsistens. Vill du ha såsen tjockare vispar du i en nypa vetemjöl. Sila såsenn så att den blir slät och servera. 
 
Servera fint och koka morötter lätt om du vill. ENJOY!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback