Teriyakilax med rotfrukter

Min pappa är grym på att laga mat, så äre bara, och i dag när jag önskade mig teriyakilax var det ment to be eftersom han just varit och handlat färsk lax. Fisk är något som jag verkligen vill börja äta mer av. En enkel, nyttig och lyxig middag som helt klar går att bjuda på när man har middagsgäster. 
 
Färsk lax (frys går även bra) efter behov
Sesamfrön
Teriyakisås
Morötter
Broccoli
Rödbetor
Röd paprika
Vitlök
Raps- eller olivolja
 
LAXEN:
Lägg ut den p en ungnsäker form (som kan behöv smörjas med lite olja för säkerhets skull). Häll på teriyakisåsen i ett ganska tunt lager och toppa med sesamfrön. Skjutsa in den i en ca. 200-gradig varm ugn och låt vara inne i ca 15 min (eller tills den känns klar). Viktigt att den inte blir torr!
 
LÅDAN:
Koka först upp rödbetorna lite lätt i sparsamt saltat vatten. Skär upp paprikan, morötterna, rödbetorna och vitlöken innan du lägger dem i en ugnssäker form. Bryt ned "broccoliträd" och blanda tillsammans med det andra. Innan du skjuter in dem i ugnen tillsammans med laxen häller du över olja. Tiden är svår att säga. Du bestämmer själv hur rostade du vill att de ska bli.
 
NJUT! önskar Klara 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback